Mäkiauto-projekti

Tällä sivulla käsitellään mäkiautoiluun liittyvistä asioista. Olen muutaman kerran aikonut lähteä katsomaan mäkiautokilpailuja, mutta aina on tullut jokin mutka matkaan. Sitten kerran päätin tehdä pojalleni mäkiauton lastenvaunujen akselistosta (vaunut oli lojunu nurkissa useamman vuoden). Joten rakensin ensimmäisen auton vaunun aksilistoa apuna käyttäen syksyllä 2001. Poika laski sen kanssa varmaan 3 kertaa. 

Sitten tuli ajatus pienoismalli Morganista, josko ottaisi siitä mallia ja rakentaisi sen mukaisen korin mäkiautoon. Malli sopisi mainiosti mäkiauton muotoilua ja oikeita mittasuhteita ajatellen. Tarkoituksenani oli rakentaa auto niin paljon puumateriaalista kuin mahdollista. 

Aloitin suunnittelun joskus tammikuussa 2002, jolloin perehdyin korin muotoiluun. Kun olin saanut korin osat mitoitettua, satuin katsomaan netistä mäkiautoilulinkkejä, ja huomasin, että lastenrattaiden raideleveys ei sopinutkaan suoraan mäkiautoilun sääntöjen puitteisiin. Ajattelin, josko samalla tekisi mäkiautosääntöjen mukaisen auton. Silloin piti muuttaa mittapiirustuksia sääntöjen mukaisiin mittoihin. (suhteen muutos)
Tarkoituksenani pitää auton mittasuhteet mahdollisimman oikeina.

Sahasin vaneriosat ja taivuttelin ne muotoonsa. Liimasin osat toisiinsa ja aloin suunnittelemaan alustaa. Taasen tuli lisämiettimistä, kun säännöt vaativat jarrut mäkiautoon. Tarkoitukseni oli tehdä jarrut siten, että niitä olisi myöhemmin helppo muuttaa tarpeen vaatiessa, ja siten että mekanismi olisi yksinkertainen.

Korin viimeistelyyn etsin vinkkejä Morganiin liittyviltä sivuilta, josta otin mallia esim. puskureista ja mahdollisesta värityksestä.
eXTReMe Tracker